Pirelli opouští WRC. Prioritou bude F1, ale možná také IRC

02.09.2010 21:29

 

ImageItalský výrobce pneumatik Pirelli se rozhodl opustit mistrovství světa v rally. Italové nesouhlasili s jednáním Mezinárodní automobilové federace (FIA), která se rozhodla umožnit vstup dalších dodavatelů obutí, a zároveň se chtějí plně koncentrovat na své působení ve formuli 1.
 
 


 

Společnost Pirelli bude od příští sezony výhradním dodavatelem pneumatik pro formuli 1 a své gumy již začala testovat na monopostu Toyota TF109. Přesto se všeobecně předpokládalo, že Pirelli bude i nadále připravovat také soutěžní pneumatiky.

Situace se ale na počátku září zcela změnila. Ve středu 1. září o půlnoci totiž vypršela lhůta, do které mohli výrobci pneumatik FIA oficiálně vyjádřit svůj zájem dodávat pneumatiky do WRC. Jméno společnosti Pirelli ale mezi uchazeči chybí. Vedení Pirelli svůj krok zdůvodnilo nestabilitou pravidel světového šampionátu v automobilových soutěžích.

Společnost Pirelli bude od příští sezony výhradním dodavatelem pneumatik pro formuli 1 a své gumy již začala testovat na monopostu Toyota TF109. Přesto se všeobecně předpokládalo, že Pirelli bude i nadále připravovat také soutěžní pneumatiky.

Situace se ale na počátku září zcela změnila. Ve středu 1. září o půlnoci totiž vypršela lhůta, do které mohli výrobci pneumatik FIA oficiálně vyjádřit svůj zájem dodávat pneumatiky do WRC. Jméno společnosti Pirelli ale mezi uchazeči chybí. Vedení Pirelli svůj krok zdůvodnilo nestabilitou pravidel světového šampionátu v automobilových soutěžích.

Image

Pirelli přitom bylo v posledních třech letech výhradním dodavatelem pro MS rally a za toto období italská společnost do projektu investovala přibližně 11,5 miliónu eur. Od příštího roku se však na poli motoristického sportu bude soustředit výhradně na formuli 1.

"Hlavním důvodem je to, že došlo ke změně pravidel," řekl ředitel sportovního oddělení Pirelli Paul Hembery britskému Autosportu. "V průběhu devíti posledních měsíců došlo ke třem významným změnám pravidel a ještě zásadnější změny by měly přijít v roce 2012. V prosinci jsme se zúčastnili výběrového řízení, které mělo určit výhradního dodavatele pneumatik na další tři roky. Znovu jsme byli připraveni do projektu investovat a samozřejmě jsme chtěli pokračovat také v projektu Pirelli Star Driver, který financujeme od jeho spuštění v roce 2008. Jenže tento tender byl nakonec zrušen a nám bylo nabídnuto prodloužení dohody o jeden rok za stejných podmínek. Pak se ale podmínky změnily, což pro nás bylo neakceptovatelné."

"Teď jsme dospěli k pravidlům, která podle nás neznamenají ani udržení jednotnosti pneumatik, ani volnou soutěž. Navíc máme zkušenosti ze závodů GT vozů, kde došlo k uvolnění pravidel podobně jako nyní ve WRC. Pravidla se pak dala interpretovat různě a výrobci, kteří měli problémy, je mohli obcházet. Toto jsme se snažili vysvětlit FIA, ale nedostali jsme žádnou adekvátní odpověď."

"Zdá se, jako by o naší přítomnost v MS rally už nebyl zájem, i když jsme za dobu našeho působení přišli se spoustou inovací. Opouštíme rally se vztyčenou hlavou, protože jsme šampionát podporovali v době, kdy na tom nebyl dobře a kdy jsme procházeli jedním z ekonomicky nejtěžších období vůbec,"
pokračuje Hembery. "V rally jsme se angažovali vždycky a budeme v tom pokračovat i nyní. Budeme pokračovat v národních šampionátech a uvažujeme také o Intercontinental Rally Challenge, kde probíhá skutečně otevřená soutěž. Letos jsme vyhráli Rally Monte Carlo, která byla úvodním podnikem IRC, ačkoliv jsme s jediným autem bojovali proti mnoha soupeřům. Díky tomu víme, že dokážeme ostatním konkurovat."

Zdroj: Autosport
Foto: Pirelli