Návrhy pro rok 2013 pracují s dvojnásobně přeplňovaným motorem 1,6 litru
Formule 1 řeší, jak budou vypadat vozy, až skončí současná pravidla. Podle současných návrhů se zdá, že by za tři roky mohla přijít malá revoluce.
Základem pohonu formule 1 by se podle současných návrhů mohl stát univerzální (též známý pod názvem světový) motor o objemu 1,6 litru. Ten by doplnilo dvojité přeplňování a systém na rekuperaci kinetické energie, který by nabídl zvýšení výkonu o 150 koní po dobu 30 sekund (v současnosti 80 koní na 6 sekund za kolo).
Celkový výkon takto koncipovaných pohonných jednotek by dosahoval 650 koní při 10 tisících otáček za minutu. Modernizace se mají dočkat také převodovky, ve formuli 1 by se začaly používat dvouspojkové po vzoru silničních aut.
Aby formule 1 dala najevo, že myslí také na životní prostředí, zvažuje se zavedení maximální spotřeby paliva, které samozřejmě bude mít svou bio složku. Vstřícný krok nejen k ekologii, ale také k nákladům, představuje návrh omezení na pět pohonných ústrojí (motory včetně KERS a převodovek) na jezdce za sezónu. Letos smí každý pilot využít osm agregátů. Na zelenou notu hraje také podmínka, aby vozy projížděly boxovou uličkou jen s využitím KERS, tedy bez využití spalovacího motoru.
Na druhé straně bilance těchto úvah stojí finance. Realizace všech těchto návrhů by byla finančně velmi náročná a je nutné zajistit, aby týmy, které nejsou v přímém spojení s automobilkou, mohly nakupovat pohonné jednotky za rozumné peníze.
Druhou významnou oblastí, jež se má dočkat změn, je šasi. Současné návrhy počítají s návratem přísavného efektu na úrovni z osmdesátých let, pomoci k tomu má přepracovaný difuzor. Zvažovány jsou také pohyblivé aerodynamické díly.
Na poli pneumatik formule 1 směřuje k požadavkům, které vyslovil letos Michelin. Kola se mají zvětšit na 16 až 18 palců. Tím by se mohly zvětšit i brzdy, a to na takovou velikost, že se zvažuje návrat ocelových disků, které nejsou tak výkonné jako současné karbonové, takže by mohly zlepšit možnosti předjíždění.
Pokud má proces schvalování pravidel pro rok 2013 proběhnout v souladu s předpoklady platných Sportovních regulí, měl by být uzavřen do konce letošního roku. Na návrzích pracují dvě hlavní skupiny.
Členy pracovní skupiny pro pohonné jednotky jsou zástupci všech současných výrobců motorů formule 1 a podle Autosportu také představitel skupiny Volkswagen, která zvažuje, že by začala rovněž vyrábět a prodávat agregáty, ovšem zřejmě pod jednou ze svých sportovních značek, jakou je Lamborghini nebo Bugatti. Japonské automobilky zájem o návrat do formule 1 nejeví. Skupinu vede Gilles Simon (bývalý šéf motorů Ferrari). Na pravidlech v oblasti šasi pracuje skupina pod vedením Roryho Byrna (také exFerrari), jehož pravou rukou je spolumajitel Williamsu Patrick Head.